De ondernemingen die binnen DETIC vertegenwoordigd zijn, produceren en verkopen producten die dagelijkse leven aangenamer maken (cosmetica, onderhoudsproducten, lijmen, schoonmaakmachines, enz.). Zij waarborgen de consument veilige en hoogkwalitatieve producten.
Wij kunnen het niet genoeg benadrukken: de toegevoegde waarde van producten die de DETIC-leden produceren inzake levenskwaliteit en volksgezondheid is enorm. Want wat zouden wij doen zonder zeep? Zonder zonnecréme? Zonder schoonmaakproducten?
Dankzij de ingrijpende verbetering van de hygiëne tijdens de 20ste eeuw is de volksgezondheid er met reuzenschreden op vooruitgegaan. Heel wat van onze producten vormde de stuwende kracht achter deze evolutie en dus achter de vooruitgang op het vlak van gezondheid en preventie van ziekten. Tot op vandaag spelen zij een levensbelangrijke rol voor een correcte lichaamsverzorging en voor de netheid van woningen en openbare ruimten.
Deze producten zijn bovendien niet alleen voor de consument bestemd. Ook professionele, industriële en institutionele sectoren zoals restaurants, scholen, hotels en ziekenhuizen, zouden niet zonder kunnen zonder risico's voor de volksgezondheid te scheppen. De jongste jaren is ook de rol van cosmetica doorslaggevend gebleken bij het scheppen van een gevoel van ‘welzijn’ en het verbeteren van de levenskwaliteit.
Al vele jaren onderschrijft onze sector het internationale Responsible Care-programma, dat in Europa in de jaren '90 op gang gekomen is. Dit programma staat voor een formele verbintenis vanwege ondernemingen dat zij alles in het werk zullen stellen om beter te presteren op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieubescherming. Andere initiatieven zoals 'Cleanright' of het ‘Sustainable Cleaning Charter’ zetten nog een stap verder in de context van ‘duurzame ontwikkeling’.
DETIC schaart zich immers achter het concept van duurzame ontwikkeling dat door de UNO in 1992 in Rio de Janeiro goedgekeurd werd.
Dit is een ontwikkelingsmodel dat tegelijk milieuvriendelijk, economisch leefbaar en sociaal aanvaardbaar is. Met andere woorden betekent duurzame ontwikkeling dat de ontwikkeling en de organisatie van de huidige maatschappij zodanig opgevat moeten worden dat zij de toekomst van latere generaties niet in het gedrang brengen. Duurzame ontwikkeling is een ‘systeem’ waarin alle evolutie gestuurd wordt door een synergie tussen economische en maatschappelijke ontwikkeling en leefmilieu.
De initiatieven die DETIC inzake duurzame ontwikkeling uitrolt, vallen onder de SDG’s 3, 8, 9, 12, 13, 14, 15 en 17
Sinds 2005 past de detergentensector, in België onder de koepel van DETIC, een programma toe tot permanente verbetering van de efficiëntie van de ondernemingen, waarbij duurzame ontwikkeling ingebed wordt in het hart van hun strategie.
Dit programma omvat economische, maatschappelijke en milieugerelateerde vereisten. Het Charter for Sustainable Cleaning 2020+ werd onderschreven door meer dan 230 ondernemingen die in Europa actief zijn. https://www.charter2020.eu/
In naam van zijn leden maakt DETIC werk van partnerships die tot doel hebben een verantwoord en duurzaam gebruik te promoten van de producten die zijn leden op de markt brengen.
DETIC heeft het Charter ondertekend van de Alliantie voor Duurzame palmolie met de bedoeling het gebruik van palmoliederivaten waarvan de herkomst duurzaam beheerd wordt, met respect voor de biodiversiteit en zonder ontbossing, onder zijn leden te promoten. www.huiledepalmedurable.be / www.duurzamepalmolie.be
Anderzijds hebben DETIC en de A.I.S.E. guidelines uitgewerkt voor een hernieuwbare en duurzame sourcing van grondstoffen. Onder zijn leden promoot DETIC de overstap naar een groene chemie en naar biosourcing.
De detergentensector heeft een grote informatiecampagne naar de consument uitgerold over het duurzame en veilige gebruik van detergenten. www.cleanright.eu Dit initiatief omvat het gebruik door de ondernemingen uit de sector van informatiepictogrammen voor een veilig gebruik van producten alsook van pictogrammen voor een duurzaam gebruik van producten (tips om water, CO², energie en geld te besparen).
« Lees het etiket » is een initiatief van DETIC, Phytofar, COMEOS en de FOD volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
De brochure licht u goed in om u persoonlijk te beschermen, maar ook de maatschappij en het milieu hebben baat bij een duidelijk etiket van een biocide.