U bent hier:

Codes en guidelines

 

Sectoriële codes en richtlijnen zijn een uiting van een beroepssector om op maatschappelijk en economisch vlak zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Detic ging deze verantwoordelijkheid niet uit de weg en publiceerde de voorbije jaren enkele deontologische codes op maat van specifieke sectoren. Zo’n pakket van zelf-disciplinaire richtlijnen dient precies om het vertrouwen en geloofwaardigheid voor de sector te bewaren. Zij draagt bij tot de instandhouding van een «gezonde» concurrentiële markt.

 

Code inzake reclame en marketingcommunicatie voor cosmetische producten

Cosmetica marketingcommunicatie

In België geldt sinds het einde van de jaren ’70 een ethische code voor beweringen betreffende de reclame en marketingcommunicatie voor cosmetica. In 2020 werd een nieuwe versie van de code gelanceerd in lijn met de jongste regels en digitale ontwikkelingen met betrekking tot reclame en marketing-communicatie. Lees meer over de totstandkoming van de code voor cosmetische producten.

 

 

 

 

Code voor reclame en marketingcommunicatie voor huishoudelijke detergenten en onderhoudsproducten

Cosmetica marketingcommunicatie

Net als talloze andere sectoren ziet de detergentensector een snelle evolutie inzake reclame en marketingcommunicatie, in het bijzonder op het vlak van werkzaamheidsbeweringen, milieubeweringen en digitale marketing. Met de invoering van deze code wil de Belgische en Luxemburgse detergentensector een vrijwillig kader scheppen om de deontologische grenzen af te bakenen die gelden voor verantwoorde marketingcommunicatie voor huishoudelijke detergenten en onderhoudsproducten. Lees meer over de totstandkoming van de code voor detergenten