Deze online infosessie behandelt verschillende aspecten die komen kijken bij het op de markt brengen van cosmetische producten. Met een veelheid aan thema's, is ervoor gekozen de sessie te laten doorgaan op twee aparte namiddagen. Het eerste deel (21 april) staat in het teken van technische en regelgevende thema's en de veiligheid van cosmetica. Experten van de federale administratie (FOD Volksgezondheid) maar ook uit het bedrijfsleven en consulting zullen het woord nemen om een praktisch overzicht van de thematiek te schetsen.
Cosmetische producten zijn ook gereglementeerd op het gebied van marketingcommunicatie, claims en reclame. Wat zijn de toegestane praktijken? Wat zijn de valkuilen waar men niet in moet trappen? Bestaat er een deontologische code? Wat is de rol van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP)? Deskundigen van DETIC en uit de bedrijfswereld zullen alle elementen van de antwoorden geven die er zijn. Ten slotte zal in het laatste deel van de sessie worden ingegaan op het vraagstuk van de duurzaamheid via het milieuaspect daarvan, de uitdagingen van de innovatie op het gebied van biosourcing en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen.
In het kort
Deel 1: 21 april 2021 | 13u30 - 16u45
Deel 2: 28 april 2021 | 13u30 - 16u20
Plaats: Online (Zoom)
Taal: NL/FR met simultaanvertalingTarieven
Niet-leden: € 250
Gratis voor DETIC-leden en studenten.
Inschrijven: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_-od4KDg5S1OxmviF5mLV1w
[TECHNICAL REGULATORY]
13:30 – 13:35 | Introductie
Yu-Ting-Chen, Scientific advisor, DETIC
13:35 – 14:05 | De regelgeving inzake cosmetische producten
Joëlle Meunier, Coordinator Voedingssupplementen en Cosmetica, FOD Volksgezondheid
14:05 – 14:30 | Een goede manier van produceren
Susan Knops, Quality Assurance Manager, Codibel SA
14:30 – 14:50 | Rollen en verantwoordelijkheden in de toeleveringsketen
Yu-Ting Chen, Scientific Advisor, DETIC
14:50 – 15:00 | British legal frame after Brexit [EN]
Johanna Irigaray, International Information Officer, CTPA
15:00 – 15:20 | Pauze
[SAFETY]
15:20 – 15:45 | CPNP in de praktijk
Léon Seutin, Decofar
15:45 – 16:15 | PIF – Product Informatie Dossier – praktische tips
Nicole Habran, Technical Consultant, Eurocos Consult
16:15 – 16:40 | Cosmeticavigilantie: wie, wat, hoe en wanneer? [FR]
Joëlle Meunier, Coordinator Voedingssupplementen en Cosmetica, FOD Volksgezondheid
16:40 – 16:45 | Conclusie
Françoise Van Tiggelen, Secretaris-Generaal, DETIC
[COMMUNICATION]
13:30 – 13:55 | Wetgevend kader claims en adverteren
Isabelle Martin, Vice-President Government Affairs – EU, The Estée Lauder Companies Inc.
13:55 – 14:15 | DETIC Reclamecode
Yu-Ting Chen, Scientific Advisor, DETIC
14:15 – 14:30 | Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP)
Sandrine Sepul, Directrice chez Centre de la Communication / Jury d'Ethique Publicitaire (JEP)
Bart Du Laing, Secrétaire, Jury d'Ethique Publicitaire (JEP)
14:30 - 14:50 | Pauze
[SUSTAINABILITY AND INNOVATION]
14:50 – 15:10 | Labels in de product-levenscyclus (ecolabel, bio…)
Frédérick Warzee, Head of sustainability, DETIC
15:10 – 15:30 | Green claims and their substantiation [EN]
Manuela Coroama, Senior Manager, Cosmetics Europe
15:30 – 15:50 | Product positionering
Frédérick Warzee, Head of sustainability, DETIC
Yu-Ting Chen, Scientific Advisor, DETIC
15:50 – 16:10 | Biosourcing
Pierre-Louis Bombeck, Chef de projet Bois-énergie & Chimie du bois, Valbiom
16:10 – 16:20 | Conclusie & Global Cosmetics Cluster
Frédérick Warzee, Head of sustainability, DETIC