U bent hier:

Groen licht voor reclamecode cosmetische producten

 

In de nieuwe Code inzake reclame en marketingcommunicatie voor cosmetische producten verbindt de cosmeticasector zich tot eerlijke en verantwoorde reclame. Het initiatief werd goedgekeurd door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP).

De Code inzake reclame en marketingcommunicatie is een initiatief van DETIC, de vertegenwoordiger van de Belgische cosmeticasector en kwam tot stand in samenwerking met de werkgroep Reclamecode. Aan de hand van enkele algemene principes verbindt de sector zich tot eerlijke en maatschappelijk verantwoorde reclame en marketingcommunicatie.

In het document vindt u concrete toelichting en advies over wat is toegelaten in reclame en marketingcommunicatie. Een belangrijke pijler is de eerlijkheid van claims en beweringen, vooral voor milieu- en gezondheidsclaims.

Leidraad voor de JEP

Een zelfregulerend document vanuit de cosmeticasector komt bovenop de bestaande reclamewetgeving. Aangezien uitgebreide en concrete toelichting specifiek over cosmetische producten gaat, is het bij uitstek relevant voor marketing – en communicatieprofessionals die in deze sector actief zijn.

Bovendien dient de reclamecode als richtlijn voor de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). Deze organisatie onderzoekt of de inhoud van reclameboodschappen conform de regels van de reclame-ethiek is, en baseert zich daarbij op de wetgeving, maar ook op zelfregulerende documenten zoals deze code.

 

Lees de volledige Code inzake reclame en marketingcommunicatie voor cosmetische producten

Cosmetica marketingcommunicatie